Seznam legislativních pramenů k sociální politice v ČR http://www.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF-katedry/KAZ/FRVS/06_Seznam_legislativnich_pramenu_17_1_2012.pdf 1. Jaká je aktuální situace v ČR? - legislativní rámec ochrany dětí - praxe (úřady, soudy, soudní znalci) - slabá místa (zmapování příčin patových situací) - ochrana českých dětí v zahraničí (co pro ně můžeme udělat a co pro ně děláme) 2. Jaké jsou výhledy? - chystají se nějaké legislativní změny? - kdo změny navrhuje a proč - lobbistický kontext 3. Neziskové organizace - co dělají - kdo je financuje - jaké mají vazby na soukromý sektor - jakou mají pověst - jaká je za nimi reálná práce (+ kauzy) 4. Kdo je kdo mezi aktivisty? - s kým chceme spolupracovat 5. Kauzy - české - zahraniční (české děti) 6. Norské fondy - co to je - koho podporují - proč nám dávají peníze - odkud berou peníze - lobbing? 7. Jaký je názor Pirátů? - oficiální - většinový - nejhlasitější 8. Jaké jsou možnosti Pirátů? - personální - mediální - politické - aktivistické 9. Jaké jsou cíle Pirátů? - koho chceme podporovat (s kým chceme být spojováni) - jak to zapadá do našich programových cílů 10. Co konkrétně jsou Piráti ochotni dělat? - reálné zhodnocení situace Zápis z Mumble konference (Michal Nikitinský) --------------------------------------------------------------- Nastolené otázky: 1. Lze nějak doložit, že Norské fondy skutečně ovlivňují naši legislativu (ev. praxi)? 2. Jak je to s vlivem Norska a Norských fondů v ostatních státech EU? 3. Co má Norsko z toho, že tlačí na cizí stát(y?) v souvislosti s politikou ochrany dětí? 4. Co má Norsko z toho, že dotuje cizí státy prostřednictvím Norských fondů, proč to vlastně dělá? 5. Mohlo by se nám podařit vtáhnout do hry ostatní evropské Piráty? Je třeba najít cestu, jak se dobrat skutečné motivace Norska ve věci Norských fondů, to je základ pro pochopení celé věci! Bylo konstatováno, že Libor Michálek, jakožto senátor (resp. senátoři obecně) má na legislativní proces prakticky mizivý vliv. Lze však využít prostředky, které jsou senátorům k dispozici (možnost nechat si zpracovat potřebné analýzy) Přes Libora Michálka bychom chtěli směřovat požadavek na vysledování toku finančních prostředků z Norských fondů do jednotlivých států EU v čase a s ohledem na konkrétní cílové oblasti (ochrana dětí, apod.) Strategie: 0. Základním pirátským prostředkem boje je "leak". Nemáme ambice nikoho zachraňovat (?). Chceme získat informace, vygenerovat z nich relevantní závěry a ty vypustit do světa. 1. Bylo by dobré získat/vygenerovat statistická data o tom, jak koreluje tok norských peněz s ochotou států vycházet Norsku vstříc a tolerovat jeho excesy 2. S těmito daty (podaří-li se je získat) by již bylo možné jít do médií a oslovit ostatní evropské Piráty Úkoly: - nastudovat historii a kontext vzniku a fungování Norských fondů - zmapovat aktuální legislativní proces, týkající se sociálně-právní ochrany dětí - upřesnění a formulace požadavku na Libora Michálka ve věci zadání analýzy toků peněz přes Norské fondy v rámci EU Termín další konference: Jakmile bude něco na stole, o čem bude mít smysl se bavit :-) ----------------------------------------------------------------------------------- Postřehy - 15.6.2015, Michal Nikitinský: Které faktory lze v přípravě nové legislativy Ministerstvem práce a sociálních věcí, s ohledem na participaci norského BufDir, spatřovat jako rizikové? Jinými slovy, co je v Norsku špatně a rozhodně bychom nechtěli vidět v naší legislativě? 1. Přílišnou centralizaci pravomocí a ztrátu jakékoliv vnější kontroly nad OSPOD, tak jak to vidíme u Barnevernu 2. Fixaci velkého množství pracovních míst profesionálních pěstounů, která by mohla způsobovat silný politický tlak na jejich zachování "za každou cenu". Počty profesionálních pěstounů se musí odvíjet od počtů skutečně ohrožených/opuštěných dětí a ne naopak! 3. O dlouhodobém odebírání dětí nemůže u soudu rozhodovat pouze jednostranné svědectví pracovníků sociálky, musí být přizvány i další, nezávislé strany. (Tato praxe již snad v některých evropských zemích existuje - zjistím kde) Jeden zásadní problém je kvalita soudců.Rodinu dostávají ti,kteřé je potřeba,,uklidit,,