*ÚSTAVNÍ ZÁKON *ze dne ……… 2014 *o celostátním referendu a o změně Ústavy České republiky *Parlament se usnesl na tomto ústavním zákoně České republiky: *ČÁST první *CELOSTÁTNÍ REFERENDUM *Čl. 1 *(1) V celostátním referendu lid České republiky rozhoduje *a) o všech věcech vnitřní nebo zahraniční politiky státu, *b) o návrhu zákona, včetně ústavního, nebo *c) o souhlasu k ratifikaci nebo výpovědi mezinárodní smlouvy *(dále jen „referendum“). *(2) Otázka pro referendum nesmí směřovat ke změně podstatných náležitostí demokratického právního státu, jakož ani *a) ke zrušení nebo omezení ústavně zaručených základních práv a svobod, *b) k rozhodnutí, které by bylo v rozporu se závazky, které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodního práva, nebo *c) k zásahu do výkonu moci soudní. *(3) Otázka pro referendum musí být jednoznačná, srozumitelná a musí být formulována tak, aby bylo možné se k ní vyjádřit slovy „ano“ nebo „ne“. V témže referendu se pokládá k téže věci pouze jedna otázka; lze však položit více otázek k různým věcem. * * *Čl. 2 *(1) Právo hlasovat v referendu má každý občan České republiky, který nejpozději v den konání referenda dosáhl zletilosti (dále jen „oprávněný občan“). *(2) Hlasování v referendu se koná pouze na území České republiky. * * *Čl. 3 *(1) Iniciativa k vyhlášení referenda má formu společné petice oprávněných občanů. *(2) Zástupcem iniciativy je petiční výbor. *(3) Petiční výbor oznámí zahájení sběru podpisů pro návrh na vyhlášení referenda v Ústředním věstníku České republiky. *(4) Petiční výbor shromáždí podpisy nejméně 100 000 oprávněných občanů nejpozději do 2 let od zahájení sběru podpisů. a) nejméně 100 000 oprávněných občanů, pokud se jedná o referendum ve věci vnitřní nebo zahraniční politiky státu b) nejméně 200 000 oprávněných občanů, pokud se jedná o referendum o návrhu zákona, včetně ústavního, nebo o souhlasu k ratifikace nebo výpovědi mezinárodní smlouvy //Tady se staví na roveň zákony a ústavní zákony, co se týče iniciativy. To nevidím jako dobré. * *Čl. 4 *(1) Návrh na vyhlášení referenda je oprávněna prezidentu republiky podat a) skupina nejméně 5081 poslanců nebo skupina nejméně 33 senátorů nebo *b) vláda, nebo b) Iniciativa. *(2) Prezident republiky rozhoduje jednotlivě o návrzích, které mu byly podle odstavce 1 podány, v pořadí, v jakém mu došly. * * *Čl. 5 *(1) Splňuje-li návrh na vyhlášení referenda požadavky v čl. 3 nebo 4 odst. 1, prezident republiky do měsíce od jeho doručení navrhne Ústavnímu soudu, aby posoudil, zda je položená otázka v souladu s požadavky uvedenými v čl. 1. (1) Obdrží-li prezident návrh na vyhlášení referenda podle čl. 4 odst. 1, do měsíce od jeho doručení navrhne Ústavnímu soudu, aby posoudil, zda je položená otázka v souladu s požadavky uvedenými v čl. 1. *(2) Ústavní soud rozhodne, zda je návrh na vyhlášení referenda přípustný a zda navržené otázky, které mají být v celostátním referendu předloženy, jsou jednoznačné a srozumitelné, do měsíce od doručení návrhu prezidenta republiky. *(3) Vyslovil-li Ústavní soud, že návrh na vyhlášení referenda je přípustný a že navržené otázky, které mají být v celostátním referendu předloženy, jsou jednoznačné a srozumitelné, prezident republiky vyhlásí referendum do 14 dnů ode dne, kdy se rozhodnutí Ústavního soudu stalo vykonatelným; jinak referendum nevyhlásí. *(4) Opatření prezidenta republiky o vyhlášení a konání referenda se vyhlašuje obdobným způsobem jako zákon. * * *Čl. 6 *(1) Jsou-li splněny podmínky pro vyhlášení referenda, stanovené tímto ústavním zákonem, prezident republiky vyhlásí referendum ve lhůtě podle čl. 5 odst. 3 tak, aby se konalo nejdříve 6 měsíců a nejpozději rok ode dne, kdy prezident republiky referendum vyhlásí. *(2) Pokud by se při dodržení lhůt pro konání referenda mělo toto referendum konat v posledních 6 měsících volebního období Poslanecké sněmovny, Evropského parlamentu, prezidenta republiky nebo funkčního období zastupitelstev územních samosprávných celků, vyhlásí prezident republiky, v případě voleb prezidenta republiky předseda Senátu, referendum tak, aby se konalo spolu s volbami do Poslanecké sněmovny, Evropského parlamentu, prezidenta republiky nebo s celostátními volbami do zastupitelstev územních samosprávných celků. *(3) Referendum se nevyhlásí a je-li vyhlášeno, nevykoná se po dobu, po kterou je vyhlášen stav ohrožení státu, nouzový stav nebo válečný stav. V takových případech se referendum vyhlásí nebo vykoná do 60 dnů poté, co byl takový stav ukončen. * * *Čl. 7 *V době začínající 60 dnů a končící 48 hodin před zahájením hlasování se vyhradí pro referendum v Českém rozhlase minimálně celkem 5 hodin a v České televizi minimálně celkem 5 hodin vysílacího času, který se bezplatně rozdělí rovným dílem mezi navrhovatele a oponenty. * * *Čl. 8 (1) Rozhodnutí v referendu je přijato, jestliže se pro ně v hlasování vyslovila nadpoloviční většina hlasujících. *(2) Prezident republiky rozhodnutí přijaté v referendu oznámí ve Sbírce zákonů ve lhůtě stanovené zákonem. (3) Referendum, v němž bylo přijato rozhodnutí oznámené podle odstavce 2, se smí ve stejné věci konat, při dodržení postupu podle tohoto ústavního zákona, nejdříve po uplynutí 2 let ode dne oznámení rozhodnutí přijatého v referendu. (4) Referendum, v němž nebyl vysloven souhlas s přijetím návrhu zákona, se smí opakovat při dodržení lhůty podle odstavce 3 nejdříve v následujícím volebním období Poslanecké sněmovny. * * *Čl. 9 *(1) Nevyhlásil-li prezident republiky referendum ve lhůtě podle čl. 5 odst. 3, smí se ten, kdo podal návrh na jeho vyhlášení, obrátit do měsíce od uplynutí uvedené lhůty na Ústavní soud s návrhem, aby rozhodl, že prezident republiky byl povinen referendum vyhlásit. Ústavní soud rozhodne ve lhůtě podle čl. 5 odst. 3. Vyhoví-li Ústavní soud tomuto návrhu, své rozhodnutí vyhlásí při splnění požadavků čl. 6 obdobným způsobem jako zákon; dnem vyhlášení tohoto rozhodnutí je referendum vyhlášeno. *(2) Návrh Ústavnímu soudu podle odstavce 1 nelze podat, jestliže Ústavní soud již rozhodl, že návrh na vyhlášení referenda je nepřípustný nebo že navržené otázky, které mají být v celostátním referendu předloženy, nejsou jednoznačné nebo srozumitelné. * * *Čl. 10 *(1) Rozhodnutí přijatá v referendu jsou závazná pro všechny orgány i osoby. (2) Je-li rozpor mezi zákonem schváleným v referendu a jinými zákony, postupuje se podle zákona schváleného v referendu. //Tohle je problém, místo toho by zákon přijatý v referendu měl měnit zákony apod. klidně na to obětuji 2 másíce legislativní přípravy na úřadu vlády po doručení petice. (3) Zákon schválený v referendu smí být změněn nebo zrušen pouze zákonem schváleným v referendu. // FUJ! Imho by měla stačit 101. *(4) O podepisování, platnosti a způsobu vyhlášení zákona schváleného v referendu platí ustanovení čl. 51 a 52 Ústavy České republiky. *(5) Pokud se podle tohoto ústavního zákona koná referendum k vyslovení souhlasu k ratifikaci nebo výpovědi mezinárodní smlouvy podle čl. 1 odst. 1 písm. c), nahrazuje souhlas v takovém referendu vyslovený souhlas Parlamentu. * * *Čl. 11 *Zákon upraví další podmínky výkonu práva hlasovat v referendu, jakož i podrobnosti navrhování, vyhlašování a provádění referenda, oznamování rozhodnutí přijatého v referendu a soudního přezkumu ve věcech referenda. * * *ČÁST DRUHÁ *Změna ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, *ve znění pozdějších ústavních zákonů *Čl. 12 *Ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb., ústavního zákona č. 300/2000 Sb., ústavního zákona č. 395/2001 Sb., ústavního zákona č. 448/2001 Sb., ústavního zákona č. 515/2002 Sb. a ústavního zákona č. 319/2009 Sb., se mění takto: *(1) V čl. 62 písmeno l) zní: *„l) vyhlašuje celostátní referendum a jeho výsledek.“ *(2) V čl. 87 odst. 1 písmena l) a m) znějí: *„l) o tom, zda předložený návrh na vyhlášení celostátního referenda je přípustný nebo zda navržené otázky, které mají být v celostátním referendu předloženy, jsou jednoznačné a srozumitelné, *m) o opravném prostředku proti rozhodnutí prezidenta republiky o návrhu na vyhlášení celostátního referenda,“. * *ČÁST TŘETÍ *ÚČINNOST *Čl. 13 *Tento ústavní zákon nabývá účinnosti prvním dnem šestého kalendářního měsíce po dni jeho vyhlášení.