Rozpočet 2018 --------------------------- základní porovnání s minulým rozpočtem https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rs_o6aszYwzNNc5bHzQLDCrAXnds0mem90emWLHHioU/edit#gid=0 Obecné shrnutí: - Koalice není schopná investovat: z 15 miliard kapitálových výdajů narozpočtovaných na rok 2017 se celá třetina převádí do roku 2018 (navíc podstatná část proinvestovaných výdajů se proinvestovala jen kvůli tomu, že se nekoncepčně rozdaly městským částem). - Současný rozpočtový výhled je ekonomická sebevražda: kapitálové výdaje mají neustále klesat a běžné výdaje neustále stoupat, například v roce 2023 mají být běžné výdaje 63,5 miliard a kapitálové výdaje 5,5 miliard. - Kapitálové výdaje meziročně klesly o 2,4 miliardy na 12 mld. (zbylých téměř 5 miliard se převádí z minulého roku), běžné výdaje stouply o 3,8 miliardy na 53,4 mld. To je špatný trend. - Na investiční projekty podle rozpočtu zbývá dofinancovat celkem 185 miliard; podle rozpočtového výhledu by tedy některé projekty mohly být dostaveny až za nějakých 30 let. Podle nás nedává smysl v současnosti připravovat tolik projektů, je potřeba si říct, co je pro město priorita a co ne, šetřit na provozních výdajích a hledat nové zdroje rozpočtu. - Část zvýšení běžných výdajů je kvůli zvýšení platů, což vítáme. Běžné výdaje ale rostou i z jiných důvodů, např.: granty pro životní prostředí o 30 milionů, zoologická zahrada o 25 milionů, podpora komerčních sportovních akcí za 68 milionů Kč, zkušební provoz Blanky o 22 milionů, granty na sociální péči o 50 milionů, podpora sociálních služeb na městských částech o 98 milionů (20násobek předchozího roku), propagace města o 12 milionů. Peníze by město nemělo projídat. - Za dlouhodobě neuspokojivé považujeme výnosy z pronájmů nebytových a bytových prostor: Praha má velmi rozsáhlý majetek, ale příjmy z nájmů velmi malé. Požadujeme vytvářet přehled, ve kterém nemovitosti budou rozděleny na komerční a nekomerční podle typu pronájmu. U těch komerčních by roční zisk měl dosahovat zhruba 3,3 % z jejich hodnoty, jak je to běžné v komerčním sektoru. Předkládaný přehled je podle správcovských firem a nelze tak z něho vyčíst, kde jí ucházejí peníze. Komentáře k některým kapitolám: 1) Rozvoj: nesouhlasíme s rozsáhlou výstavbou městských bytů na Černém mostě, městské byty by neměly být koncentrovány na jednom místě. 2) Infrastruktura: nesouhlasíme s navýšením běžných výdajů zoologické zahrady o 25 milionů. 3) Doprava: malé peníze na investice v cyklodopravě (jen 50 milionů, jsou připravené projekty na dvojnásobek) a v pěší dopravě (akce Besip, chodníkový program), naopak se mají dále utrácet peníze za stavby, se kterými se už naštěstí nepočítá (Břevnovská a Vysočanská radiála). P+R jdou pomalu. 4) Školství a sport: nesouhlasíme s navýšením neinvestičních dotací do sportu o 68 milionů Kč (přibyla nová položka: akce mimořádného významu ve sportu, což jsou většinou komerční akce). 7) Bezpečnost: nesouhlasíme s výdaji 30 mililionů na rozšíření kamerového systému a 3,5 milionů na instalace sloupků na Hradčanském náměstí. 9) Vnitřní správa: nesouhlasíme s navýšením běžných výdajů pro kancelář ředitelky Magistrátu z 11,7 mil na 40,6 mil - 17 milionů z toho je prý kvůli GDPR, což je zbytečné plýtvání penězi (náklady na implementaci tak vysoké nejsou, povinnosti zůstávají obdobné jako předtím); v informatice vítáme snížení běžných výdajů v některých oblastech, ale nesouhlasíme se zvyšováním např. v oblasti programového vybavení (o 13 milionů), ekonomického systému (o 7 milionů), spisové služby (o 7 milionů), projektové kanceláře smart cities (o 24 milionů). V rozpočtu nejsou popsány projekty Smart Cities, do kterých se má investovat 140 milionů. Investiční výdaje na IT projekty považujeme za přemrštěné (např. spisová služba má stát celkem 55 milionů, ekonomický systém 720 milionů, webový portál 400 milionů) Smart Cities nic nepředvedly. Koncepce je otřesná, realizované projekty jsou těžce chybové, ale peníze se vesele čerpají. dotazy - proč dochází k tak relativně výraznému nárůstu počtu zaměstnanců domovu důchodců (v některých domovech o 5, v některých i o 7)? - chceme vidět projekty na: revitalizaci náplavek, náplavka Smetanovo nábřeží, tržnice Holešovice, příměstský park Soutok - co si máme představit pod "komplexní zabezpečení metra"? Za co se má utratit 3,9 miliardy? - proč dotace školám na zvýšení platům rostou nerovnoměrně (někde meziročně o 4 %, někde třeba o 24 %)? - jak je možné, že projektová dokumentace na školu ve Zličíně stála 50 milionů, když výstavba školy má stát 200 milionů? - za co bylo utraceno 136 milionů na projektu Příměstský park Soutok? za co bylo utraceno 136 milionů na Výstavišti? obecně -- zdůvodnění nárůstu běžných výdajů: 300 mil pro MČ (OK), 1 mld na školy od MŠMT (OK), 200 mil na mzdy ve školách (OK), 1,1 mld pro Dopravní podnik (WTF?), 630 mil pro sociální služby a zdravotnictví, 333 mil na inf (WTF?), 186 na kulturu (WTF?), 125 mil na bezpečnost (WTF? kamery atd) --- z toho zvýšení platů: 254 mil na zvýšení platových tarifů o 23 % pro odborné zaměstnance v sociálních službách a 9,4 % pro zaměstnance v ostatních PO, 189 mil na zvýšení platů v PO o 10 % (asi školy?), 102 mil pro policii a 113 mil pro Magistrát; dohromady tedy 658 mil --- z toho granty stouply o 122 mil 01 Rozvoj - proč chceme stavět městské domy na Černém mostě za 840 milionů? Městské byty by neměly být koncentrovány na jednom místě - na Příměstský park Soutok má jít v roce 2018 celých 112 milionů - chceme vidět projekty a za co již bylo utraceno 136 milionů 02 Infrastruktura - Zábranský - Neinvestiční granty se zvýšily o 30 M (z 20 na 50), ZOO o 25 mil a Botanická zahrada o 9 mil; ZOO chce investice celkem za 100 mil 03 Doprava - Kallasch Kapitálové výdaje celkem 3 miliardy 441 milionů 322 tisíc. V investicích se na letos neplánuje nic velkého jen samé projektové dokumentace. takže letos dle položek stavět budeme minimálně Rekonstrukce komunikace Přátelství - ( realizováno letos ) zatím zaplaceno 14,5 Milionů, na další rok v rozpočtu 6 Milionů, zbývá doplatit 98,4 Milionů wtf? Běžné výdaje celkem 19 Miliard 555 Milionů 141 tisíc Nárůst: Dopravní podnik a dopravní obslužnost: - Hlavní dotace pro DPP 14 265 076 tis +554 252 tis. - PID BUS ( ostatní bus a příměstský bus ) 618 189 tis. +104 771 tis - PID Železnice 746 626 tis. + 77 803 tis PID Přívozy 17 521 tis. + 434 tis Zkušebníební provoz tunel blanka - Provozní náklady 74 199 tis + 22 199 tis TSK převod na akciovou společnost - Rozpočet nové akciovky 3 464 730 tis. ( navýšení 441 650 o tis. oproti rozpočtu minulého roku na příspěvkovou organizaci TSK ) - Pozůstatky po staré TSK 154 809 tis. Celkem nárůst provozních výdajů...... 1 201 459 tis. Zjistit: Otázky: Komplexní zabezpečení metra 3,9 Miliardy Nárust nákladů na provoz DPP o 100 milionů ? Zkušební provoz tunel blanka o 22 milionů nárust oproti roku 2017 z 52 za 74 milionů ? Pokles rozpočtu na silnice o 11 milionů ? Rekonstrukce komunikace přátelství, za co ještě zbývá zaplatit 98 Milionů když už je to hotové? 04 školství, sport - Dan Mazur, Adam Zábranský - jak je možné, že projektová dokumentace na školu ve Zličíně stála 50 milionů, když výstavba školy má stát 200 milionů? Nebo co se už za těch 54 milionů postavilo? - proč dotace školám na zvýšení platům rostou nerovnoměrně (někde meziročně klesá, jinde roste o 4 %, někde třeba o 24 %), proč u některých škol je neinvestiční dotace kopíruje přímé náklady a jinde vůbec (buď 0% nebo až N-násobek? - rekonstrukce oken: proč jsou položky 0043369 (Praha 1), 0043370 (Praha 3) a Karlínská OA a VOŠ (Praha 3) každá za 20 milionů, když srovnatelná položka Gym. K. Sladkovského (Praha 3) je za 10 milionů? Hrubá čísla naznačují, že jde opravdu jen o nástřely - jak jsou podložené? - akce mimořádného významu ve sportu 68 milionů Kč (nová položka) 05 zdravotnictví, sociální oblast - růsty v běžných výdajích: granty na sociální péči o 50 milionů, podpora sociálních služeb na městských částech o 98 milionů (20násobek předchozího roku) 06 Kultura - David Skala - Výstaviště: na rok 2017 bylo schváleno 236 milionů na rekonstrukci a revitalizaci a z těchto 236 milionů bylo na 2018 přesunuto 100 milionů; kam se podělo těch 136 milionů, když se tam ještě nerekonstruuje? - 35 milionů má být na granty k oslavě 100 let od vzniku ČSR; kdo má být v komisi? 07 Bezpečnost - 30 mil kapitálové výdaje na rozšíření kamerového systému, 3,5 mil instalace sloupků na Hradčanském náměstí 08 Hospodářství - Viktor Mahrik - Tržnice Holešovice: na co chtějí utratit 100 milionů v roce 2018? Na co chtějí utratit celkem 1,2 mld? (měla by existovat studie) 09 Vnitřní správa - Kallasch, Profant - vítáme snížení běžných nákladů v některých oblastech, ale nesouhlasíme se zvyšováním např. v oblasti programového vybavení (o 13 milionů), ekonomického systému (o 7 milionů), spisové služby (o 7 milionů), projektové kanceláře smart cities (o 24 milionů) - na co má být navýšení v odboru RED z 11,7 mil na 40,6 mil? - celkově dochází ke zvýšení nákladu u hodně věcí, hlavně proč třeba sítě z 17 mil na 27 mil?? To máme nové sítě z minulého roku? Proč tam je takový skok? - Vytipovat najvětší zvýšení a na to hodit otázky. - Intergarční platofrma z 10 mil na 20 mil co přibylo nového za systémy které je nutné intergrovat? 10 Pokladní správa - nic moc změny Rozpočet 2017 ------------- Rozdělení kapitol 01 - Miki Sociální bydlení černý most 200 bytů, 249 garážových stání 02 - Miki 231 milionů nárůst svoz odpadu http://portalzp.praha.eu/jnp/cz/odpady/pro_obcany/hlavni_mesto_praha_uzavrelo_novou.xhtml Botanická a zoologická zahrada - startují se veliké investiční akce 03 - Miki + Ondra ZHMP požaduje zajistit v rámci čerpání z kapitol z přílohy 03 - doprava, kapitálové výdaje číslo 80, 81 a 94 posouzení možného zlevnění těchto staveb i pomocí změny územního plánu respektive ZÚR ZPS: 151 765 000 Kč, výnos 326 000 000, cekové výdaje 225 000 000 Kč Vysočanská radiála 13 765 000 Kč, Břevnovská 1 000 000 Kč Multifunčkní op. středisko Malovanka 294 350 000 Kč MSP + MÚK + telematika - hrozná pálka, ale spíš info pro nás Lávka Hol-Ka - 600 milionů cena??? cyklostezky se nestaví parkoviště 04 - Adam kapitálové 214 mil investiční granty na sport, klidně bych snížil běžné 308 mil provozní granty na sport, snížil bych 20 mil na mistrovství Evropy v basketbalu žen 05 - Láďa BV - oslavy 16O.výročí záchranné služby - 4mil.Kč - je na celý rok odbor ZSP MHMP - řešení problematiky bezdomovectví 42mil.Kč. Není k tomu uvedena specifikace tohoto nákladu KV - DPS Chodov - nákup serveru - 350tis.Kč :-( Systém elektronické zdravotnické dokumentace pro SSZ 30 mil 06 - Jakub Běžné výdaje - 3,89 mil. Kč náklady související se změnou zřizovací listiny Muzea hl. m. Prahy (DZ 72). Prý jde o přesun úkolů z Galerie a souvisí to s výstavou nějakých Lucemburků. Pokračují vysoké dotace na církevní stavby (radní Wolf, DZ 75). Celkem 86 mil. Kč na podporu cestovního ruchu včetně filmů, na které je vedle toho fond (?). 07 - Ondra Spolehlivost MRS Tetra Portál krizového řízení 08 - Láďa + Adam plán hospodářské činnosti Hospodářská činnost RFD - uvádí příjmy a výdaje ze ZPS na úrovni předchozích let (jakoby nevznikly v r.2016 ZPS na P5,6) výnosy a příjmy ze zón placeného stání 326 mil (na úrovni předchozích let), náklady 75,7 mil opět hrozné příjmy z nájmů kapitálové dům u minuty s celkovými náklady 900 mil (na rok 2017 5 mil) - udělat koncesí kafkův dům s celkovými náklady 250 mil (na rok 2017 68 mil) - udělat koncesí revitalizace náplavek s celkovými náklady 750 mil - co všechno se tam chystá? 09 - Ondra + Jakub Rezerva Smart Cities 100 mil. Kč Ginis Integrační platforma Veletrhy komerčních nemovitostí 7,5 mil. Kč (DZ 97) Počet zaměstnanců roste. 10 - Jakub + Láďa --- Navýšení běžných výdajů o 3 miliardy - z toho 800 mil je DPP, navýšení ve všech kapitolách bv. Vytipované okruhy 0. Předložený rozpočtový výhled je ekonomická sebevražda. Nejsou v něm peníze na všechny věci navržené ve strategickém plánu, peníze na metro D, dokončení vnitřního okruhu apod. V rozpočtovém výhledu se počítá s kapitálovými výdaje 6 mld. až 4 mld. Kč (v roce 2022), zatímco běžné výdaje neustále rostou. Rozpočet není vyrovaný, ale schodkový cca 7 miliard (po započtení dotací). Při mizivé 1. Zvýšení ceny za odpad kvůli zakázce, na kterou jsme upozorňovali 2. Předražené lávky a parkoviště - parkoviště vždy stojí násobky 300 M, lávka na Štvanici 3. Zóny placeného stání - nízké výnosy a neuspokojivý provoz 4. Dům u Minuty - předražená rekonstrukce za 900 mil., záměrem je postavit luxusní byty? Řešením koncese. Cena je za celý komplex radničních domů. Pozměňovák na změnu částky nevyšel. 5. Příjmy z nájmů - zcela neodpovídají hodnotě majetku, není rozděleno na sociální nájmy a komerční. Grabein Procházka přislíbil, že se bude snažit o zlepšení a možná i přesoutěží smlouvy. 6. Smart Cities - 100 mil. - neodpovídá smlouvě, Praha je příliš nekompetentní, příliš velká marže/provoz. Neočekává se, že by se celá smlouva vyčerpala. 7. Proč byl odmítnut dar na Béma a mohli by ho tam začlenit podle návrhu připraveného Javornickou? Návrh na finančním výboru neprošel. Otázky Postup: Napsat otázky, na finančním výboru se zeptat a zapsat si odpověďi, vydat tiskovou zprávu před zastupitelstvem. Se splacením části dluhu souhlas. 1. Běžné výdaje jsou rozpočtovány na cca 50 miliard, příjmy jsou cca 57 miliard, tj. 2. Projekty parkovišť (ZOO, P+R) jsou velmi drahé. Chceme vidět projekty (rozpočet), nedomníváme se, že parkoviště má stát 600 mil. Kč? 3. Ze Zón placeného stání (ZPS) jsou velmi nízké výnosy. Zvláště při porovnání s enormními náklady (kapitálové výdaje RDF: 140 599 200 Kč). 4. Dům u Minity. Proč si chceme hrát na developera a stavět luxusní byty? Jak to může stát 900 milionů? Mohou ukázat projekt? Lepší je udělat koncesi 5. Jak můžou být nájmy z bytů a nebytů tak nízké (víceméně na nule)? Vždyť nebyty pronajímáme komerčně a část bytů taky. 6. Kde v rozpočtu je těch 300 milionů ze smlouvy? Viz https://github.com/pirati-byro/spisy-zk-pha-2016/blob/master/3271-smart-city/kauza-oict.md Snížit příjmy Prahy 10 a MČ, které nerespektují pokyny Magistrátu a zbytečně plýtvají výdaje z rozpočtu 8. Zaptat se Ludvíka, jestli bude dělat předsedu finančního výboru i potom, co bude ministr (navíc je ředitel nemocnice, zastupitel, předseda KVV ČSSD). Prý bude řešeno. Jednání klubu o návrhu rozpočtu hl. m. Prahy Rozpočtový proces ---------------- * Clověk nemá možnost cokoliv ovlivnit, pokud neovlivní příslušného radního * Rozpočtový proces začíná definováním kritérií a priorit, čímž vznikne zadání rozpočtu, příští rok je třeba se do tohoto zapojit * Veřejnost, resp. odborníci, by měli mít možnost vyjádřit se ke smysluplnosti výdajů ve své oblasti * Není zveřejnovaný aktuální (tzv. upravený) rozpočet Základní parametry rozpočtu -------------------------- * není jasné, jak vysoký je čistý schodek (po zahrnutí státního transferu na školství a všech podobných takřka jistých budoucích příjmů rozpočtu, které nejsou zahrnuty z metodických důvodů) * z příjmů nepokryjeme ani běžné výdaje, ale po dotaci zbývá cca 5 mld., jak vysoké má v optimálním případě být * narostly běžné výdaje o 2 mld. oproti roku 2013 (1 mld. na MHD) * poznámka: změnila se metodika, finanční vztahy vůči městským částem jsou ve výdajích Příjmy ------ * Praha má obrovský majetek, ale minimální příjmy z majetku * Chybí koncepce, na čem vydělávat tržní peníze a co dotovat a jaké jsou výkonostní parametry pro posouzení kvality správy a možnost srovnání (záleží na povaze spravovaného majetku) ### Příjmy ze správy majetku * Správcovské společnosti - Liga servis prodělává, prodělávají také správci pozemků, naprosto chybí údaje o spravovaném majetku a tedy i údaje pro posouzení efektivity správy * Praha má nevyužité nebytové prostory, ale vyžadovaly by investice - lze je prodat anebo dočasně využívat pro neziskové účely (na analýze pracuje IPR) * Do té doby, dokud nebude zprůhledněno, tak nemá smysl řešit * Není jasné, proč je placena dan z příjmů ### Danové příjmy * Návrh na zvýšení daně z nemovitosti - není aktuální, jednak to řeší Fiskální analýza * Koefient daně z příjmu je závislý pouze na velikosti pozemku, a tedy lidé s domy do šířky * Konsensus přítomných na zvýšení koeficientu daně z nemovitosti, aby bylo méně nevyužitých a vybydlených staveb (viz programový bod) ### Bankovní účty * Příjmy a financování bankovních účtů - řeší senátor Libor Michálek Výdaje ------ ### Finančí vztahy * definovat parametry rozdělení kompetencí podle zásady subsidiarity (kdo co má udržovat * městské části: údržba malých silnic, chodníků, * hlavní město: městská doprava, dálnice apod. * odpovídajícím způsobem zvýšit obnos vyplývající z finančních vztahů ### Proč se zvýšily běžné výdaje Rozpočet na rok 2014 http://www.praha.eu/public/c5/d1/d/1634794_405844_Komentar_k_beznym_vydajum.pdf * Koncept běžných výdajů je takový, že by dlouhodobě měly být vyrovnané a případné změny by měly odrážet politický program nebo priority. Tyto změny nejsou libovolné, ale v rozpočtovém procesu je zkoumá zastupitelstvo. * V důvodové zprávě chybí zdůvodnění navýšení běžných v jednotlivých kapitolách, je pouze povšechně uvedeno u běžných výdajů. Následují zvýšení bez převodů * Kapitola 01 - ušetřeno cca 100 mil. Kč na IPR * Kapitola 02 - vyšší náklady 100 mil. Kč (patrně svoz odpadu cca 30 mil., viz dotaz níže) * Kapitola 03 - vyšší náklady 1 mld. Dopravní podnik * Kapitola 04 - vyšší o 380 mil. Kč, z toho zvýšení cca 50 mil. z 280 na 328 mil. granty na sport - personálně problematické složení komise Rady - příjemci viz http://granty.praha.eu/GrantyPublicInfo/, opravy škol navýšení o 25 mil. Kč, navýšení rezervy na provoz o 50 mil. Kč na 130 mil. Kč, o 200 mil. navýšení na obecní školství * Kapitola 05 - vyšší náklady o 167 mil. Kč - největší navýšení o 206 862 Kč 600 je pro příspěvkové organizace, převážně Domy pro seniory a Záchraná služba. Navyšení je rovnoměrné mezi všechny instituce. Naopak šetřeno je v sekretariátech radních a v odboru. * Kapitola 06 - vyšší o 30 mil. - 20 mil. příspěvkové organizace (divadla), 10 mil. zahraniční vztahy (navýšení rozpočtu na granty a partnerství o 12 mil. - i když byla vypuštěna kongresová turistika), ušetřeno cca 20 mil. za opravu Karlova mostu v 2014) a navýšení 10 mil. Kč odbor památkové péče (granty pro vlastníky staveb včetně církví, kancelář památky světového dědictví) * Kapitola 07 - vyšší o 190 mil., hlavně Městská policie (180 mil., z toho 60 mil. navýšení rizikového příplatku strážníků v průměru o 2 000,- Kč na strážníka, 126 mil. fond zaměstnavatele) * Kapitola 08 - nižší o 230 mil., odbor Odbor evidence, správy a využití majetku nižší rozpočet o 220 mil. (z 628 mil. na 405 mil. Kč), což pokrývá převod z minulého roku, zejména opravy (cca 30 mil.) a cena za elektrickou energii (110 mil. Kč) * Kapitola 09 - zvýšení o 480 mil. Kč, z toho 130 mil. na odbor služeb (nový pronájem Bussiness Centra Vyšehrad 50 mil. - navzdory vlastnictví majetku), 10 mil. nový odbor informační bezpečnosti, 7 mil. Jan Hus, rozšíření odbor DSC 10 mil, opravy magistrátního majetku 50 mil., nové posudky 5 mil.), zvýšení platů podle nařízení vlády 40 mil., 43 mil. fond zaměstnavatele, 150 mil. navýšení rozpočtu informatiky (podpora systémů, přechod MS Windows, 112 převod Opencard na odbor rozvoje a financování dopravy, řízení projektu ICT) - odbor informatiky 668 mil. Kč (co se z toho všechno platí?). * Kapitola 10 - nižší o 210 mil., neúčelová rezerva nižší o 100 mil., rezerva na spolufinancování projektů EU vyšší o 100 mil., finanční deriváty nižší o 150 mil., vydané platby na úroky nižší o 90 mil., rezerva na podíl z odvodů z automatů vyšší o 30 mil. (zrušení automatů nebude tak rychlé) ### Proč se zvýšily kapitálové výdaje Kapitálové výdaje http://www.praha.eu/public/c/50/ef/1634772_405832_Priloha_c._3d___kapitalove_vydaje.pdf * Kapitola 01 - Expozice info centra (14,4M), Soft pro Metropolitní plán (10,6 M), Kolektor Václavák (1,6 M), Koletkor Hlávkův most (99 M), Zaokrouhlování výtlačného řadu Praha-Východ (9 M), Park u Čeňků 27M, Maniny - snížení niveleta Karlín 96 M, JM I - Ukončení Centrálního Parku (31,8 M), Rokytka - Území rozvoj (18,5 M), Náplavky 12,4 M, Rekonstrukce Šlechtovy restaurace (29 M), Komunikace U Sloupu (16 M), * Kapitola 02 - přestavba a rozšíření ústřední čističky vod na Císařském ostrově 560 mil., protipovodňová opatření 135 mil. * Kapitola 03 - Komplexní bezpečnostní systém metra 200 mil., rozvoj tramvajové trati 150 mil., 1. provozní úsek metra D 625 mil., Blanka 2100 mil., zóny placeného stání 160 mil., protihluková opatření 110 mil., řízení městského silničního provozu 310 mil., veřejný prostor 46 mil., Praha bez bariér 45 mil. * Kapitola 04 - rekonstrukce škol, dostavba skleníku botanické zahrady na střední odborné škole na Praze 9 * Kapitola 05 - běžné výdaje, nejzajímavější je ZZS * Kapitola 06 - běžné věci v kultuře, opravy divadel, soch, základní vybavení * Kapitola 07 - zvláštní jsou výdaje pro městskou policii, které nejsou problém věcně, ale zato jejich nadpis a popis není příliš intuitivní * Kapitola 08 - Bytové objekty (30 M), Statek Malešice (30 M), Hřbitovy (22 M), Plavecký areál Šutka (11 M), Nebytové objekty a stavby (178 M), Osvětlení (59M), Výkup pozemků, budov a staveb (110 M), Kafkův dům (20 M), Brandejsův statek (20 M), Stánky Václavák (2 M) * Kapitola 09 - velmi zarážející je Rozvoj a obnova JBS, 350 mil. investiční rezerva informatiky, 350 mil. Chodovec * Kapitola 10 - investiční rezervy na MČ (150 mil.) a neúčelová investiční rezerva 130 mil. Možnosti ovlivnění rozpočtu ---------------------------- * Není možné škrtnout výdaje na již zesmluvněné činnosti, ale je třeba najít věcné řešení * Možnost ovlivnit je v současné době např. uložením úkolu ušetřit v konkrétní oblasti * Je možné vznášet dotazy, pozměnovací návrhy (granty na sport) granty na sport se v roce 2013 skokově zvýšily nejspíše kvůli změně přelozdělování peněz z hazardu, viz http://www.praha8.cz/financovani-sportovnich-klubu-kultury-a-charitativni-cinnosti-v-roce-2012.html ### Dotazy * Proč není zveřejnovaný upravený rozpočet za rok 2014 v rozporu s přílohou vyhlášky č. 442/2006 Sb.? * Jaký má být poměr kapitálových a běžných výdajů, má Praha v tomto ohledu nějakou strategii, např. v návaznosti na Fiskální analýzu zpracovávanou Institutem plánování a rozvoje (IPR)? * Jaký je očekávaný skutečný schodek (po započtení přijatého transferu na školství z MŠMT apod.), tedy rozpočet neplní svoji funkci. * Jakým způsobem je zahrnuto zlevněné roční předplatné? Jak se promítl slib Trojkoalice, že Praha na zlevnění ročního kuponu ještě vydělá. * Proč se navýšily náklady na běžné výdaje na městskou infastrukturu (kap. 2)? * Proč je navýšen rozpočet Odbor kultury a zahraničních vztahů (OZV MHMP) na granty a partnerství o 12 mil. Kč z 10 mil. (schválený rozpočet 2014) na 22 mil. (návrh rozpočtu 2015)? * Proč je odbor informatiky veden pod odpa 6171 "činnost místní správy" ve výši 668 mil. Kč. Není konkrétnější rozpis podle rozpočtové skladby? * Proč není v důvodové zprávě k běžným výdajům odboru informatiky uvedeno konkrétní využití peněz? (Je uveden pouze rozpis 150 mil., o které byl rozpočet navýšen. Konkrétní čísla nejsou napsána ani v návrhu rozpočtu na rok 2014. U naprosté většiny ostatních řádků je uveden dílčí rozpis). * Odbor informatiky počítá s investiční rezervou 350 mil. Kč (kap. 09, akce 0041669). V odůvodnění je napsána jedna věta, že jde o rezervu na řešení kritických požadavků v rámci realizace koncepce informačních systémů MHMP. Koncepci informačních systémů má schvalovat zastupitelstvo, dosud se tak nestalo. Náklady akce celkem jsou předepsány 40 mil. Kč a nelze tedy vydat vyšší částku! Není navíc vůbec jasné, na co jsou ty peníze alokovány, nejsou popsány žádné kritické požadavky, na které by mohly být použity. Svědčí o naprosto laxním přístupu odboru informatiky a absenci dozoru ze strany řízení sekce. Výbor nepřijal doporučující usnesení. * Zda pod položkou investičních výdajů, MHMP - SLU, akce 0000000, rozvoj a obnova JBS, se skrývají turnikety pro vstup do budovy Nové radnice? * Dotazy Auto*mat ### Pozměnovací návrhy 1. Snížení grantů na sport o 40 mil. Kč a započtení vůči schodku. 2. Doplnění bodu do schvalovaného rozpočtu s textem "Zastupitelstvo hl. m. Prahy ukládá Radě hl. m. Prahy zpracovat nahrazení části rozdělování grantů participativním rozpočtem, ve kterém se budou lidé přímo podílet na rozdělení části rozpočtových prostředků, a předložit ho zastupitelstvu hl. m. Prahy do jeho červnového zasedání včetně odpovídajícího návrhu na změnu rozpočtu." 3. Snížení kap. 06, kultura a cestovní ruch, odpa 003322, zachování a obnova kulturních památek, MHMP - OPP, o 5 milionů - převést na úhradu schodku - zvýšil se rozpočet na granty na opravu, z toho část církevní objekty, ačkoliv církve dostaly restituce. 4. Snížení kap. 06, kultura a cestovní ruch, odpa 002143, cestovní ruch, MHMP - OZV, o 12 mil. - převést na úhradu schodku. 5. Snížení rozpočtu odboru informatiky - částečný přechod na MS Windows - převedení 20 mil. z běžných výdajů MHMP INF, kap. 09, odpa 6171 do investičních výdajů, kap. 09, MHMP INF, "rozvoj open-source pro odstranění stávajícího vendor lock-in" ( 6. Snížit investiční položku kap. 09, INF MHMP, akce 0041669, o 270 mil. Kč a přesunout je na investiční akci kap. 09, MHMP INF, "rozvoj open-source pro odstranění stávajícího vendor lock-in" ve výši 40 mil. a o zbytek snížit schodek 7. Nezavádět vstupní turnikety na radnici, snížit akci MHMP - SLU, akce 0000000, rozvoj a obnova JBS, o 20 mil. Kč, přesunout na schodek - jsme proti dalšímu opevnování úřadu 8. Inkorporovat jeden pozměnovací návrh sdružení Auto*mat (zbytečný podchod Partyzánská v rozporu s manuálem veřejného prostranská) -------------------------------------------------------------------- 2016 -------------------------------------------------------------------- 1-Rozvoj obce - Mikuláš navýšeny peníze na územní studie +14 milionů (granty budou celkem miliarda, dotace na památky a církevní objekty ve vlastnictví církví 55 milionů) 2-Infrastruktura - Mikuláš botanická z. 74 milionů, zoo 95 milionů, záchranná stanice pro zvířátka - 5 milionů, nájmy při rekonstrukcích parků - 5,4 milionu, odpad - 455 milionů - svoz + 385 milionů - spalování + 285 milionů třídní, 120 milionů dostaneme od ECO COMu, 86 milionů - sběrné dvory, péče o zelen 115 milionů, čistička - 1,9 miliardy 2016, gorily - 120 milionů, TV zbývá - 19,5 miliardy, ČOV zbývá - 12 miliard, měla by být analýza přínosu na obyvatele 3-Doprava - Ondra Běžné výdaje: celkem: 17 582 910 800 Kč (navýšení o 629 432 800 Kč) DPP 13 057 410 500 ROPID 1 138 825 400 TSK 2 889 782 300 TSK, ROPID (provoz) 172 914 200 Odbory 323 978 400 OSI elektřina Blanka 68 028 000 OSI ASPE IS 500 000 zpracování dat 58 000 000 Kapitálové výdaje (celkem): Drahé rekonstrukce tramvají: 87 000 Kč / m Tramvaj Slivenec: 293 277 000 Kč (400 000 Kč / m, rok 2016: 108 837 000 Kč) Radlická radiála (JZM) 14 miliard (rok 2016: 84 500 000 Kč) Libenský most 1.5 miliardy (rok 2016: 200 000 000 Kč) Celkově je většina silniční doprava, snížení - tramvaj do Slivence, Libenský most nebourat a snížit kap. výdaje na Radlickou radiálu a informovat o dlouhodobém efektu na běžné výdaje na údržbu tunelů a infrastruktury, u TSK máme pochybnosti o efektivitě vynaložených prostředků (plnění úkolů od HMP - cyklistika - a MC) Navýšit nesilniční věci (cyklostezky, BESIP, zlepšení infrastruktury MHD a chodníkový program) a P+R RFD - TSK - pol. 5168 plánováno 58 mil. na nejasné výdaje, doporučujeme snížit o cca 20 mil. Kč 4-Skolství a sport - Adam a Roj Sport: Kapitálové výdaje granty 100 milionů - ok Běžné výdaje 319 milionů na granty - příliš 80 milionů na Evropské hlavní město sportu - propagace?? - snížit na 50 mil. Výhrada = nedostatečně specifikované položky. V komentáři k běžným výdajům je deklarováno, že prioritou jsou soutěžní sport a sport pro všechny, my bychom uvítali spíš podporu sportu pro všechny. Financování mezinárodích akcí se převádí na granty (to je asi lepší). Zda bude možné dávat i nepeněžité formy podpory mezinárodních akcí (city lighty, reklama apod.) Rozpočet 2014: kapitálové granty 60 milionů, běžné granty 358 milionů 5-Zdravotnictví - Tomáš kapitálové výdaje záchranka - systém elektronické zdravotní dokumentace - 30 mil. běžné výdaje - záchranka - navýšení platů o 22 mil. 6-Kultura - Míša Snížení rozpočtu vlastního hl. m. Prahy v roce 2015, běžné: 32 203,9 tis, kapitálové: 135 949,5 tis, celkové: 168 153,4 tis 25 650 000 - OPP MHP výročí narození Karla IV. - snížit na 10 mil. 10 000 000 - OZV MHMP granty na podporu dokumentární filmové tvorby - přehnané, nikdo na to nekouká a ani to nikdo nezná - výstupy Creative Commons 1 013 000 - pro Divadlo v Dlouhé na inflační nárůst nájemného - je to moc 784 000 - zvýšení platů, zjistit výši platů Studia Ypsilon a zda to odpovídá 4 000 000 - Hudební divadlo v Karlíně - podfinancování organizace -> organizace čeho? Hodně divadel dostávý obecně hodně peněz na provoz oproti jiným žánrům 99 958 900 - Symfonický orchestr FOK - nemá rozpočet na webu, nevíme, za co šílené peníze utrácí 34 000 000 - Odbor SVM MHMP - ať si to financují z restitucí - opravy též církevních objektů Převod: Kopie Mariánského sloupu - 3 mil. Kč (akce 0041874) - na Hradčanském nám. - dále restaurace dalších 2 katolických soch 7-Bezpečnost - Adam běžné výdaje - 164 milionů na kamery, 135 milionů na odtahy kapitálové výdaje - 7 milionů na rozšíření kamerového systému, což má celkově stát 500 milionů (200 milionů už bylo vynaloženo, 300 zbývá, navrhnout snížení) - 30 milionů na zvýšení spolehlivosti městského rádiového systému (celkem 70 milionů), což nevím, jak zhodnotit - 24 milionů městské policii na strojní zařízení nezařazené do rozpočtu stavby (automobily, motorky, čluny, stroje, výpočetní technika atd.) a technické zhodnocení majetku, což už je přes celkový rozpočet akcí - 11 mil. přesun na turnikety (JBS) s avizovaným rozšířením realizace 8-Hospodářství - Tomáš kapitálové výdaje - MHMP-SVM - nebytové objekty a stavby - Inovace kamer!!! Realizovat rekonstrukce a opravy bloku radničních domů a Kafkova domu, obecně zajistit využití/pronájem městských budov 9-Vnitřní správa - Ondra - 32.3 Kč / Ks doporučeného dopisu při 160 000 ks (odbor SLU za rozesílání OC) - zvýšení platů o 10 % - odbor personální - dobře INF (tis) DMS Weby Agendové IS ISKŘ Spisovka Ekonomické IS Běžné 11 980 11 840 83 867 10 840 19 411 60 180 Kapitálové 14 000 10 000 30 000 13 000 10 000 5 000 Celkem 25 980 21 840 113 867 23 840 29 411 65 180 Neuvěřitelně moc. Ekonomické IS nepočítají s otevřenou soutěží (kapitálový výdaj). Není akceptovatelné dát pořízení nového IS na příspěvkové organizace do běžných výdajů (akce 0040444) - 60 mil. Kč Celkové náklady akcí v oblasti informatiky jsou nereálně předražené Rozpočet informatiky nebyl projednán komisí pro ICT 10-Pokladní správa - Jakub - dluhová služba, úvěry apod. ok - 7 milionů za poplatky bankám, příkazy a výpisy? / úrok? - konzultační a právní služby 28 mil. - rádi bychom viděli výstupy - 20 mil. pro ratingové agentury, překlady, povinná inzerce? ---- 1. Posoudit, zda předkládané záměry na které jsou rozpočtené peníze jsou vůbec smysluplné (v převodech v investicích) 2. Zkontrolovat odůvodněnost nárůstu běžných výdajů oproti předchozímu roku 3. Vychytat možné zdroje pro tunelování veřejných prostředků 4. Definovat klíčové body, které kritizujeme a chceme změnit a naši pozici k rozpočtu 5. Načrtnout mediální postoj Pirátům jde o to, aby Praha hospodařila s penězi efektivně a měla vyrovnaný rozpočet. Předkládáme své vyjádření Radě hl. m. Prahy s 10 výhradami, z nichž základní jsou: 1. Výdaje v oblasti IT jsou zcela přemrštěné, zjevně nepočítají s tím, že by se dělala otevřená výběrová řízení v informatice. 2. V dopravě se plánují nepřiměřené náklady, jako tramvaj do Slivence (zaplatíme 100 tisíc na jednoho občana) nebo rozšíření Libenského mostu o jízdní pruhy 3. Peníze dále utíkají např. kvůli tomu, že lukrativní nemovitosti leží ladem a že developeři nepřispívají na výstavbu infrastruktury. Rada nezohlednila žádné naše minulé připomínky, o parametrech návrhu s námi nejednala a nepředložila ho ani do komisí. "Odmítáme přístup, kdy nás ANO a ČSSD postaví před hotovou věc. Nenecháme Březinu vydírat Pražany rozpočtovým provizoriem. Rada hl. m. Prahy musí rozpočet předložit Zastupitelstvu. My budeme jednat o tom, abychom problémové výdaje v rozpočtu vyřešili. Rozpočet jsme připraveni podpořit, pokud budou vypořádané naše výhrady a důvodné připomínky veřejnosti." Stanovisko klubu Pirátů k návrhu rozpočtu hl. m. Prahy na rok 2016 připravenému dosavadní koalicí S čím souhlasíme: * Dotační vztahy k městským částem a nesouhlasíme pro tento rok s navýšením nad schválenou částku 2900 Kč/obyvatele. * Avizované navýšení platů, odměn a benefitů o 10 % je velmi důležité pro to, aby noví lidé chtěli na MHMP pracovat a zaměstnanci neměli motivaci k nekalému jednání. Klíčové nedostatky rozpočtu: 1. Rada hlavního města Prahy neakceptovala v návrhu rozpočtu na rok 2016 žádné výhrady, které klub Pirátů uvedl k návrhu na rok 2015 (nepřiměřeně vysoké výdaje v informatice, na sportovní granty, dotace církvím na opravu památek, bezpečnostní rámy na vstup do budov Magistrátu, ) 2. Celkové náklady řady akcí v oblasti informatiky jsou předražené (agendové systémy). Rozpočet informatiky nebyl projednán komisí Rady pro ICT. Zejména v informatice je třeba zásadně revidovat celkové náklady akcí. 3. Magistrát zjevně nepočítá s otevřeným výběrovým řízením na klíčové ekonomické systémy (přesoutěžení stávajícího Gordic GINIS). Není akceptovatelné dát pořízení nového IS do běžných výdajů (akce 0040444) - 60 mil. Kč, což implikuje JRBU a nezákonné prodloužení podpory, aniž by byla vysoutěžena náhrada. 4. V rozpočtu chybí mezi příjmy podíl developerů na financování technické vybavenosti, která zhodnocuje jejich projekty, a příjmy ze změn územního plánu projednávaných městem na jejich žádost v jejich soukromém zájmu. 5. Nesouhlasíme s plánovanou výstavbou tramvaje do Slivence s 3300 obyvatel za cca 300 mil. Kč (tj. 100 tis. / obyvatele). 6. Libenský most by měl být opraven, nikoliv rozšiřován na mohutnou několikaproudou silnici za 1,5 mld. korun. 7. Místo uvedených silničních staveb bychom zvýšili rozpočty zbývajících položek (např. cyklostezky, zlepšení infrastruktury MHD a chodníkový program, P+R) tak, aby město investovalo rovnoměrně do různých druhů přepravy. 8. Cástka 14 mld. za Radlickou radiálu je nepřiměřeně vysoká. Příslušný odbor by měl zjistit varianty úspornějšího provedení a informovat také o dlouhodobém efektu na běžné výdaje na údržbu tunelů a infrastruktury (údržba Blanky se odhaduje na 300 mil. Kč ročně, prodloužení trasy A stojí cca 600 mil. Kč ročně). 9. Nesouhlasíme s přesunem 11 mil. Kč na JBS (turnikety při vstupu do radnice) z rozpočtu na rok 2015 do tohoto roku. Budou komplikovat lidem přístup na úřad a k zastupitelům a reálně nezmírní bezpečnostní rizika. 10. Návrh rozpočtu hl. m. Prahy nepočítá s opravou historických a komerčně lukrativních budov ve vlastnictví města, aby bylo možné je pronajmout či jinak využít. Město by mělo realizovat plánované rekonstrukce a opravy bloku radničních domů a Kafkova domu a zajistit jejich využití či pronájem. Doporučení k dalším změnám: 1. V rozpočtu TSK vidíme rezervy ve výši nejméně cca 20 mil. Kč (např. částka 50 mil. na digitalizaci dokumentů a pod. je přemrštěná). TSK neplní požadavky hl. m. Prahy v oblasti rozvoje cyklistiky a alternativních způsobů dopravy. 2. Doporučujeme snížit dotaci na Evropské město sportu z 80 mil. Kč na 50 mil. Kč, vzhledem k nadměrným plánovaným výdajům na propagaci akce. 3. Cástka 25 mil. Kč na oslavu výročí narození Karla IV. je nepřiměřeně vysoká (na Husa šlo 7 mil.), navrhujeme snížit na 10 mil. Kč. 4. Nenalezli jsme rozpočet FOK, který má být na webu a do kterého jde cca 100 mil. Kč, tedy srovnatelně se ZOO Praha. Nepřiměřená výše výdajů na orchestr vynikne např. ve srovnání s výdaji na řešení bezdomovectví. 5. Důvodová zpráva výslovně počítá s tím, že by město mělo přispívat církvím na opravu památek. Máme za to, že ta by měla být hrazena církvemi (vlastníky) z prostředků již poskytnutých v rámci církevních restitucí. 6. Máme za to, že minimálně 150 milionů korun běžných výdajů ročně na městský kamerový systém neodpovídá jeho reálnému přínosu pro občany. 7. Nejsme přesvědčeni o ekonomické výhodnosti transformace TSK z příspěvkové organizace na akciovou společnost. 8. V rozpočtu by měly být takové investice, aby byly naplněny podmínky financování stavby metra A z dotace EU, tj. zlepšení životního prostředí. 9. Vyhradit peníze na přípravu participativního rozpočtu, spuštění řešit až v rozpočtu na rok 2017. Návrhy * INF (Ondra) * doplnit bod do usnesení: Zastupitelstvo hl. m. Prahy vyzývá Městskou část Praha 5 a Radu hl. m. Prahy, aby učinily v rámci pořizovaných změn územního plánu a územních rozhodnutí v oblasti kolem plánované výstavby tramvajové trati ke Slivenci a Holyni vše nezbytné pro to, aby se developeři plánující stavby v této oblasti spravedlivým příspěvkem podíleli na související výstavbě potřebné infrastruktury. *