Zápisky z Jihlavy od Dominiky jsou vždy za pomlčkou. Výhledově označím kurzívou. Důvod: v průběhu příštího roku je potřeba předložit RV aktualizaci dlouhodobého programu (+ program pro volby do sněmovny) 7 pilířů pirátské zemědělské politiky PirAgroCon I - 1. Ideová konference k zemědělskému programu, Jihlava 30. 11. 2019 Tématické okruhy k diskuzi a rozpracování - 1. Krajina a životní prostředí - 4,5mio ha pole/louky 2ha lesy - nejvýznamnější krajinotvůrci a. Zelená ekonomika (financování udržitelného přístupu ke krajině) - najít udržitelný model, ktrý zaplatí potřebné změny b. Ochrana vody, vodních zdrojů a přístup k vodárenství - jak? ústavně? jinak? přístup k cenotvorbě, odebírání povrchových vod.. / chybí kompenzace za nucení PHO c. Ochrana ZPF - je připraven návrh novely o ochraně půdního fondu, konzultujeme s ASZ/ jesti se pude přes poplatky, tak to je nekonečněj příběh, developeři si to zas prolobbujou zpátky, nejít spíš cestou progresivní daně ze zastavěného pozemku?/ ASZ chce úplně stopku.. d. Podpora navracení organické hmoty do krajiny - řešíme bariéry, které brání více kompostovat, hlavně odpad z měst, používání kalů atp./ měla by jít i do půdy a nejlépe od zvířat/ JN - bacha s tim metanem, když bojujem proti méně nebezpečnému CO2.. ty kaly taky nejsou křišťálový, to chce úpravu před aplikací na pole.. e. Pozemkové úpravy - topic Honzy Pošváře - jestli stávající model je dobrý včetně financování/ PÚ ze své většiny - převažující uživatel půdy si prosadí svou.. Leština - jde o to, co čekáme za výsledek - jestli ta úprava á být pro zemědělce nebo pro krajinu - zásadní je dosadit do realizace lidi, kteří na to mají f. Monitoring a revize meliorací - neblahé dědictví, které ovlivňuje zádrž vody.. ekologické zátěže zapracovat celkově, nejsou jen meliorace.. RH - to bychoom rádi přejali od ŽP vy to budete mít zpracovaný povšechně, ne? A pozor, meliorace jsou vráceny vlastníkům, takže to je o nich. Ale není dycky vhodné ty meliorace rušit, mají i jiné využití a daj se upravit z odvodňovacího na zadržovací, zkoumaj se systémy hradítek/ vznikají vodní družstva, pre některé rozsáhlé projekty zasahují desítky vlastníků pozemkových parcel/ JN- stát má garantovat zdravé ŽP a má platit za dřívější chyby - tzn měl by to solit on, ne vlastníci. g. Krajinné plánování - obecné notičky by se měly promítnout i do územního plánování obcí - důraz na malý vodní cyklus/ přicucne se na to spousta parazitů, měli bychom mít velmi dobře rozmyšlený postupy a procesy, ať to někdo zas neohne. h. OZE - využívá se málo, trade off s bodem d.. Nezhyba - model z německa - rebonifikace půdy s nastavenými pravidly užívání pro developery alespoň pro strukturálně postižené kraje - když neudělaj opatření, tak dávaj prachy do greenfondu a použijí je lokální neziskovky pro úpravu krajiny/ Vodárny si kupují službu od zemědělců - hlídají kvalitu vody Potravinová suverenita? 2. Lesy 1/3 rozlohy ČR 1/2 je státní (LesyČR, vojenské území) a. Transformace státního podniku - ta z 90.let rozbila lesní hospodaření úplně - podnikly se kroky, kvůli kterým odešli klíčoví potřební lidé, je potřeba nastavit takovou politiku, abychom dostali od lesů, co potřebujeme a to nejen ekonomicky b. Lesnická politika posilující všechny funkce lesa - na setkáních s lesníky a odborníky zaznívá dokola, že nejsou od státu notičky/vize.. c. Dřevo a podpora využívání obnovitelných surovin - těžba 19mio kubíků ročně před krizí (1/3 jde pryč v kuláčích, zbytek se rozřeže a zas vyveze.. a na druhou stranu se dováží 5mio kubíků dřeva zvenku.. čili pracovat se zdroji efektivně.. dřevem už se dá nahradit mnoho plastových nebo stavebních materiálů. Důraz na lokálnost, malý dojezd, to by se mělo promítat do všech bodů této strategie d. Reforma myslivosti - změny systému náhrad za poškození zemědělské produkce zvěří e. Nový lesní zákon - poptávka zaznívá od zelenějších lesníků.. větší liberalizace způsobů pěstování.. což je ale zas ošemetné, pre to DL - měl být samostatný programový bod, což neklaplo, ale máme vypracovaný draft postupu - rozlišovat státní a soukromé už v zákoně/ podpora klíčových fcí lesa bude priorotou hlavně ve státních/ finančně soběstačné, ale ekonomie není ukazatel úspěšnosti JN - institut lesa zvláštního určení - jiná než produkční fce/ něco jiného než chráněné území Leh - cokoli narazí na tu zkostnatělou strukturu 3. Ochrana zvířat - co budeme chtít a kde na to vemem prachy a. Změna pravidel wellfare hospodářských zvířat vč. financování a podpory - b. Detenční zařízení pro týraná zvířata a síť lokálních útulků c. Změna pravidel výkonu ochrany zvířat a fungování veterinární správy d. Nový zákon na ochranu zvířat před týráním a související legislativa 4. Změna SZP - Lehejček - neměla by se dotovat produkce, ale podporovat spíš mimoprodukční fce Je dobře, že to má v rukou vláda? Všechny evropské peníze plynou z nařízení vlády - výhoda - hospodaření je změnitelný rychle/ nevýhoda - Vztah Pirátů a SZP dělá Uhnák. Je potřeba rešerše rozdílu mezi evropskou a naší SZP. Citlivé komodity - proti tomu bychom se měli vymezit Národní státy maj obavu, že když se to nerozprostře rovnoměrně, tak nebudem mít konkurenceschopný zemědělce. a. Zastropování přímých plateb největším agroprůmyslovým podnikům - DM - myslím, že zastropování nic neřeší, podniky se rozdrobí na menší/ Milan - zastropování řeší původní myšlenku SAPSů, kdy šlo o podporu zemědělců, aby nebyli závislí na externalitách jako je počasí a výkyvy cen.. na to se trochu zapomnělo. I rozdrobení podniků je plus/ RH - taky jsem pro lepší podmiňovací systém, kdy by museli plnit péči o půdu, jinak budou mít dotace krácené.. momentální opatření jsou bezzubá. b. Maximum prostředků na podporu environmentálních, klimatických a wellfarových opatření c. Veřejné peníze za veřejné statky 5. Ekonomika a. Transparentní a férové financování zemědělské politiky b. Decentralizace distribučních sítí c. Reforma veřejného stravování d. Podpora lokálního a rodinného podnikání - bcd - propojený, c je spouštěč. Ve Francii to pomohlo hodně. e. Sektor zemědělství a lesnictví jako polštář výkyvů hospodářského cyklu - je podstav, řešení je hospodářská krize, která přijde. Když si stát vydefinuje opatření pro navýšení zaměstnanosti v lesnictví a zemědělství - winwin. f. Podpora konopí a dalších tradičních plodin (len, dvouleté pícniny) - 18.2. - seminář v PSněmovně - potenciál konopí g. IT systémy ministerstva a jím zřizovaných institucí (3/4 mld ročně) 6. Debyrokratizace a podpora a. Debyrokratizační balíček, vč. změn podzákonných předpisů (hygiena atd.) b. Smysluplné a jednoduché daně v zemědělství c. Změna činnosti státních institucí, s​tátní instituce ve službě občanům, nikoli naopak (mnoho kontrol..) kontroly mají být ze zákona hromadně, ale prej maj notičky, že maj chodit postupně. d. Podpora zájmových činností a spolků e. Podpora samopěstitelství, samovýroby a prodeje ze dvora 7. Inovace, výzkum a vzdělávání - chceme prestižní a důležitý obor? a. Grantová podpora projektů s celospolečenským přínosem b. Podpora zemědělských start-up c. Posílení financování kvalitního zemědělského vzdělávání - střední zemědělky jsou ostuda lidstva - učitelé tragický, žáci tuplem d. Rozvoj zemědělského poradenství, podpora přerodu zemědělství v sektor s vysokou přidanou hodnotou - existují státem certif. poradci, kteří fungují víceméně formálně/ nezávislé poradenství v živočišné výrobě neexistuje. Většina kvalitních poradců je někde zaháčkovaná a doporučují, co maj zaplaceno... Ale nám jde spíš o přelití nových poznatků z univerzit a výzkumů do praxe.. Malí zemědělci poptávaj vyřízení dotace, nechtěj celkový audit podniku s doporučeními k zlepšení.. zelený pás - kolik je v sčk hospodařících - -