Strategie zapojování Pirátských příznivců Pirátská strana se zrodila z dobrovolných aktivit členů a příznivců. Činnost dobrovolníků je již sedmým rokem hlavní a nepostradatelnou silou strany. Chceme-li s Pirátskou posádkou úspěšně plout za vytyčenými cíli, je zapotřebí ujmout se kormidla a nabrat správný směr. S čím musíme začít? * dokončení databáze dobrovolníků a doplnění informací o dobrovolnících * sepsání manuálů, brožurek, návodů a postupů pro dobrovolníky * vymezení cílů a prostředků, kterými jich budeme dosahovat - swot analýza + strategie * sestavení plánu akcí a aktivit, na které se budeme soustředit - akční plán * definovat pozici člena/dobrovolníka/aktivisty/příznivce * zdokonalení prezentace Pirátů * startovací balíček pro nováčky / pro zapojení / pro členy Jak získáme dobrovolníky? Pirátsví je cool a užitečné * vytvoření motivačních materiálů pro dobrovolníky (videa, fotky z akcí - naplánovat foto, prezentace, letáčky, brožury) - Pirátská strana jako atraktivní organizace, která mění svět k lepšímu * informační (aktivační) balíčky pro dobrovolníky (noviny, trička, placky, brožury, náramky..) Rozšiřování dobrovolnické sítě * nábor přizpůsobovat kampaním a volbám dle akčního plánu * oslovovat konkrétně vytipované lidi * vstupní dotazník pro dobrovolníky (dovednosti, místa výskytu, s čím rádi pomohou..) * dodatečné vyplnění dotazníku se stávajícími dobrovolníky * inzerce dobrovolnictví u Pirátů (FB, tisk, nástěnky, vývěsky..) * spolupráce s ideově blízkými organizacemi (mj. zachycení lidí, kteří odchází do důchodu) * propagace na VŠ a SŠ (přednášky formou her – politika není sprosté slovo, ale tvá příležitost) * zdokonalit průvodcovství nováčků * motivovat současné dobrovolníky k přivedení svých přátel/rodiny/známých - posílení vztahů a společný zájem * rychlost fungování (rychlá reakce na zájem při náboru a zapojení), tzn. u e-mailu reakce druhého pracovního dne, osobně ihned - konkrétní návaznost - Výběr dobrovolníků a úkolů * snažit se zapojit každého, kdo projeví zájem a dobrou vůli * vyhýbat se spolupráci s problémovými lidmi, kteří Pirátům v minulosti opakovaně uškodili * ve spolupráci s dobrovolníkem pro něj vybírat vhodné činnosti, které ho budou bavit a které mu půjdou * ve spolupráci s týmem sestavovat vhodné úkoly pro dobrovolníky Jak spolupracovat s dobrovolníky? * seznámení s prostředím, lidmi a činnostmi * pozvaní dobrovolníka na některou z pirátských akcí a seznámení s ostatními účastníky * seznámení s ostatními lidmi, se kterými může v budoucnu spolupracovat * přiřazení průvodce dobrovolníkovi * pozvání na trénink dobrovolníků (motivačně naučná seance - práce s technickými systémy, základní pravidla chování mezi Piráty – jednotní, otevření, slušní..) * případně seznámit dobrovolníka s činností, kterou bude dělat * aktivační balíček s kontakty a návody * připravovat úkoly pro dobrovolníky do Redmine Jak si dobrovolníky udržet * zajistit, že budou dobrovolníci s Piráty rádi (viz následující odstavec) * ujistit dobrovolníka, že i když je nějakou dobu neaktivní, může bez obav přijít zpět * motivovat je k vlastní iniciativě a aktivitě ve svých MČ a budování fungujících MS * přizpůsobovat úkoly pro dobrovolníky trendům jejich životů (práce s motivacemi): krátkodobější úkoly (uspěchaný životní styl), prodávání dobrovolnictví jako obohacující činnosti (rehabilitace dobrovolnictví po socialismu), spolupráce s lidmi před důchodem či invalidní duchodci (smysluplný život dále), využít dovednosti mladých/starých/žen/mužů.. každý umí něco a všichni mohou být užiteční * průběžně kontaktovat dobrovolníky a zvát je na akce * vytvořit otevřené a přátelské prostředí, kde se potenciální i stávající dobrovolníci cítí dobře a čas, který stráví prací pro Piráty, tak budou vnímat jako příjemně strávený * být v domluvenou/uvedenou dobu na příjmu (telefon, online) a odpovídat na otázky Zpětná vazba, pochvala a ocenění * zavedení kultury, kdy se k dobrovolníkům chováme slušně a přívětivě * uvítací email novým dobrovolníkům * zahrnutí dobrovolníka do strategie (vidí, že je přínosem) * zasílání narozeninových/vánoční/svátečních přání s poděkováním * vypsání doporučujícího dopisu pro zaměstnavatele, bude-li zájem * pro aktivní dobrovolníky, kteří mají zájem být členem snížit nebo zrušit členský příspěvek * zmiňovaní jména konkrétních dobrovolníků, kteří pomáhali, v článcích a komentářích * jmenné ocenění dobrovolníků na veřejných schůzích a akcích * nevyužitými předměty či poukazy, které Piráti dostanou, obdarovat dobrovolníky * zkusit vyjednat slevy pro dobrovolníky (Piráty) ve spřátelených podnicích * přispívat či zcela hradit náklady na činnosti prováděné dobrovolníky * zavést pravidelná setkání s dobrovolníky SWOT analýza dobrovolnictví u Pirátů Silné stránky * přesvědčení a motivovaní dobrovolnicí * inteligentní a schopní d. * vesměs dobré vztahy mezi d. * společný cíl a směřování * Pirátství jako koníček * možnost změnit svět a zároveň se u toho bavit * podpora mladých lidí * potencionál dobrovolníků (máme kontakty na víc než je zapojeno) Slabé stránky * nízký počet aktivních dobrovolníků * neorganizovanost * vysoký odliv lidí, co jsou ochotní pomoci * zapojování dobrovolníků * neexistující databáze * nízký počet aktivních MS * nedostatečná informovanost * velká investice zast. klubu Příležitosti * spolupráce se spřátelenými organizacemi * využití rozmanitých schopností a znalostí členů a dobrovolníků * znalost a efektivní využití technologií * učení dobrovolníků novým věcem, které mohou uplatnit ve svém životě i v práce * podnícení angažovanosti lidí ve veřejném prostoru * zlepšení fungování dobrovolnictví * potenciál dobrovolnického růstu Rizika * počáteční zaběhnutí nového systému dobrovolnictví * spory mezi členy/dobrovolníky/placeným aparátem * bezduvodne očekávání odměny (trafiky) * demotivace dobrovolníků Akční plán Každá akce bude mít vlastní plán realizace, přičemž se budou uplatňovat zásady obecné dobrovolnické koncepce. Průběžně sledovat, jakých akcí by se Piráti měli účastnit a organizovat účast Pirátů na nich, případně zajistit Pirátský stánek a propagační předměty, které budou na místě k dispozici. Průběžné kampaně * Pirátské listy * Svobodná hudba * TTIP * Svobodný software do škol * Kopírování je zadarmo * Busking (Praha kulturní).. * Cryptoparty * Práce v ZHMP * Práce na městských částehc Prahy (možná bych rozdělil dle kriterii současné aktivity daných kampaní) - najít cílovku (lidi, kteří se tomu budou věnovat) Volby * senátní volby: říjen 2016 * krajské volby: říjen 2016 * sněmovní volby: říjen 2017 * prezidentské volby: leden 2018 * komunální volby: říjen 2018 * senátní volby: říjen 2018 * eurovolby: květen 2019 Pravidelné akce * Million Marihuana March (květen) * Cannafest (září) * Prague Pride (srpen) * OpenAlt (říjen) * Million Mask March (listopad) Akční plán na rok 2016 * Leden: zajistit databázi dobrovolníků a vyplnit do ní informace o stávajících dobrovolnících, vytvořit plán akcí, kterých se budou Piráti účastnit a přípravu na ně zohlednit v tomto plánu, dokončit finální verzi koncepce dobrovolníků, teambuilding, 1. newsletter o koalici, rozpracovat úkoly pro dobrovolníky * Únor:dokončit akční plán včetně plánu na průběžné kampaně a jejich realizaci (naplánovat strategii a přípravu na rozdávání PL), začít připravovat motivačně naučné materiály pro dobrovolníky * Březen: realizovat strategii na rozdávání Pirátských listů, dokončení materiálů pro dobrovolníky, nábor nových dobrovolníků, * Duben: příprava tréninku pro dobrovolníky, nábor nových dobrovolníků, rozdávání Pirátskách listů * Květen: trénink pro dobrovolníky, dorozdání PL * Červen: akce dle aktuálních témat, na kterých si dobrovolníci osvojí, co se naučili, příprava nových PL * Červenec: teambuildingové letní aktivity, stmelování kolektivu (lodičky, Staré Splavy..), rozdávání PL, příprava nových PL * Srpen: postupný rozjezd kampaně na podporu krajských a senátních voleb, intenzivní nábor dobrovolníků + školení a začleňování do kolektivu, společné letní aktivity (grilování apod.), vyhotovení PL * Září: intenzivní účast na kampani, rozdávání PL a dalších podpůrných materiálů * Říjen: zapojení všech dobrovolníků do kampaně * Listopad: zpětná vazba po kampani, příprava nových PL? (rozdávání v zimě?) * Prosinec: rozdávání PL? Měřitelné indikátory: Počet lidí zapojených do celopražských Pirátských listů Počet lidí zapojených do celopražské volební kampaně Počet aktivních místních sdružení Indikátor zpětné vazby Počet lidí s dlouhodobou aktivitou Počet aktivních projektů (fungujících na dobrovolnících) Počet newsletterů a lidí, které je čtou a chodí na akce -- Počet spolupracujících subjektů