Oč jde: využít obrovský potenciál současného zájmu o Pirátskou stranu, vyrůst a zprofesionalizovat (některé) procesy, přitom ale neztratit naši vnitřní kulturu, participativnost, otevřenost a chuť být aktivními dobrovolníky, kterými jsme donedávna byli úplně všichni. Zde se brainstormuje TYPOLOGIE STAKEHOLDERŮ - tj. důležitých skupin lidi, "zájemníků" zainteresovaných v transformaci a jejich bližší specifikace (tzv. profily) Jediné dělení prosím dodržujte na stakeholdery vnitřní (tj. my - členové strany, resp. všichni další, kdo pro nás pracují anebo pracovat chtějí) vs. stakeholdery vnější (veřejnost - a její různé skupiny) + návrhy profilů prosím pište dolů v duchu navržené struktury. Každá skupina stakeholderů má své specifické potřeby a vazby k ostatním: pro začátek si ale potřebujeme zmapovat, co o svých stakeholderech vlastně víme. Další důležitý výstup bude zmapování naší současné situace, které poslouží jako podklad pro nabrání člověka, který nám s tím přerodem do větší organizace má pomoci.Těším se, a díky všem, kteří se aktivně zapojí! Olga PS: do druhého padu sbíráme nápady, co funguje a co nefunguje: https://pad.pirati.cz/p/cofunguje aktuálně doplňujte zde: https://pad.pirati.cz/p/rv171028upgrade VNITŘNÍ * Členové strany * volení (předsednictvo, RV, poslanci) * volení místní a krajští zastupitelé * členové odborů (mediální, technický, administrativní, finanční, personální, zahraniční) a vedoucí odborů * dlouholetí, prověření prací * noví - už se účastnili kampaně * krajská předsednictva, místní předsednictva a další administrátoři * úplně noví nebo zájemci o členství (aktivisti i kariéristi) * pasivní dlouholetí členové * názorové frakce * místní skupiny (oblastní sdružení, skupiny podoblastní) * blogeři z řad Pirátů (není využito) * rozšiřují naše mediální pokrytí jmenějšími tématy, příspěvky (můžeme si vzájemně zvýšit sledovanost např.) * nevíme o sobě, nemáme jejich kompletní soupis * mají radost ze psaní, že jsou čtení * záleží na pravidelnosti jejich psaní, nevím * * Dobrovolníci * nežádající o vstup * žadatelé o členství * dlouho zapojení lidé, kteří se teď rozhodli * lidé jen z poslední kampaně * Experti * členové strany * dobrovolníci, kteří chtějí pomoci * najatí experti (zaměstnanci) * špičkoví experti ochotní pracovat zadarmo pokud k tomu mají velmi vstřícné podmínky (např na konzultacích návrhů zákonů v oblasti které se věnují) * Volební štáb/y a výbor/y * Garanti programových bodů * Odbory * Rozhodčí a kontrolní komise * Různí zaměstnanci strany (specifická skupina stakeholderů) * Lidé s handicapem (zdravotním - lidé s postižením či lidé nemocní), lidé z odlehlých regionů či třeba lidé vázaní na místo bydliště (senioři, rodiče s malými dětmi) * mají většinou čas na práci online * potřebují osobní pomoc nějaké konkrétní osoby se zapojením * pokud je dokážeme zapojit, tak velice rádi a loajální Vysoce aktivní Piráti™ - Jsou iniciátory dění, vymýšlejí aktivity Pirátské strany - V Pirátské straně jsou různě dlouho - Vykonávají veřejnou funkci nebo pracují v pirátských strukturách - Též jako aktivisté, pracují na svých vlastních tématech a kauzách - Na Fóru a na facebooku vystupují konstruktivně a loajálně - Aktivně vystupují proti aktivně neangažovaným Pirátům - Neštítí se Facebooku, a ostatních strčmihokamchceš sítí Vedoucí AO - Martin kučera - na FB nechodí a myslím, že je docela vysoce postavený. :-) - Mají krátký poločas rozpadu osobnosti Nesouhlasím Aktivní Piráti - Chodí na schůze - Zapojují se do práce - Účastní se pirátských akcí - Pozitivně reagují na sociálních sítích - V reakci na aktivně neangažované Piráty vystupují loajálně - Aktivně se snaží rozšířit naše řady Neaktivní Piráti - Jsou členy formálně - Až na výjimky se neúčastní dění ve straně - Neprojevují žádnou podporu ani kritiku - měním barvu, sorry, tady bych nesouhlasil. Jsou i "neaktivní" piráti, kteří jsou nadšení z toho, že jsou Piráti a všude a všem to vykládají a to jim stačí ke štěstí. :-) - Jejich pasivita může mít různé důvody o Nestíhají v práci či rodině 0 členství je pro ně formou formální podpory myšlenky a hnutí, nikoliv nástrojem k ovlivňování činnosti strany o Nepřijali nějakou změnu o Mají osobní problém s někým ve straně o Jsou vyhořelí nebo znechucení - Dle dlouhodobé statistiky hlasování CF tvoří většinu strany (pokud budeme brát za aktivitu sledování fóra, i pirát, který nevolí - kdo nechodí na fórum tak VĚTŠINOU nemůže volit - může být v běžném světě aktivním Pirátem. Specializovaní aktivní Piráti - úzce zaměření na prosazení pouze některých cílů Pirátů - velmi aktivní v dané oblasti, zapálení pro svou věc - jejich činnost nemusí být vždy v souladu s názory a postupy Aktivních a Vysoce aktivních Pirátů - neúčastní se pirátských akcí, nebo jen sporadicky (pokud jde o „jejich” téma) - jejich činnost může vypadat nekonstruktivně či přímo destruktivně, protože je realizována zcela nezávisle na kolektivu, včetně diskuze či vysvětlení učiněných kroků - jsou nezávislí na příkazech či „povinné” komunikaci s formálně stanovenými leadery (vedoucí dobrovolníků, vedoucí odborů), respektují pravidla s nimiž souhlasí a/nebo je chápou - „neřízené střely” - nespadají do kategorie aktivní, neaktivní či aktivně neangažovaní - velmi často (ne vždy) individualisté nebo introverti, kterým vyhovuje internetová komunikace a online aktivismus víc, než fyzické schůze a rozdávání letáků Noví Piráti - V Pirátské straně krátce - Jsou motivovaní, mají chuť do práce - Zapojují se do činnosti, nosí nové nápady - nemusí, právě z těchto se následně formují aktivní x neaktivní Piráti, a toto je třeba směrem ze strany aktivně podchytit - Seznamují se formalitami a pravidly - Nyní zapojeni do aktivit strany, ať něco dělají a nevychladnou Dobrovolníci - Nadšení, ochotní pomoci - Mají svou ideální představu o Pirátech - Potřebují přítelské prostředí, citlivé vedení, motivaci a velmi dobrý feedback - Odměna: přednostně nepeněžní formou, např. účast na cool akcích či jiná lákadla Krtek - Většinou dlouhodobí členové - Neúčastní se dění v pozitivním slova smyslu - Nezapojují se do pirátských aktivit - Ve jménu pravidel jsou schopni destruktivních akcí - Mají formální přístup, lpí na pravidlech (jsou pro ně neměnná) - Nejsou pravděpodobně připraveni přijímat změny - Jejich kritika není konkrétní, nebo je nekonstruktivní - Nepředkládají věcné návrhy, vystupují z pozice „kontrolorů“ - Veřejně vystupují proti Pirátské straně (na sociálních sítích) - ne vždy, ne všichni - Podnikají osobní útoky (i veřejné) na jiné členy - Neudělují na fóru Vysoce Aktivním Pirátům™ lajkýsky, a proto musí fórum zemřít! xD Vypracováno na základě mezinárodních studií a výzkumů v oblasti employee enegagement, např. tady, hned první článek (připravovala jsem specializovaný newsletter o interní komunikaci): http://us4.campaign-archive2.com/?u=4bc7c6f66ec04974949dc7779&id=b61e7a406a&e=4d44720346 K tomu kritická poznámka – strana není firma, a její členové a příznivci nejsou zaměstnanci, tudíž přímé přejímání teorie zapojení zaměstnanců je téměř nevyhnutelně zavádějící. Také si myslím, že lidé, na něž lze napasovat popis „aktivně neangažovaní“ výše, lze spočítat na prstech jedné ruky (unárně) a moc nechápu, proč se nejvíc textu spotřebovalo zrovna na charakterizaci Krtka :-D. VNĚJŠÍ * Široká veřejnost - konzumenti zpráv * naše sociální bubliny * lidé co nás aktivně sledují na médiích * lidé podléhající memům (islamofobové, rusofylové), lidé kterým bylo vysvětleno, že jsme feťáci * //(pozn. nepíše se "rusofylové", ale rousseaufylové - ti kdo podlehli preromantismu. fixd) * lidé co o nás dřív vůbec téměř nic netušili a děláme teď na ně první dojem * Aktivní lidé mimo stranu * skupiny aktivistů * spřátelené organizace * nezávislí zastupitelé v komunálu (jsou jich mraky, kteří nejsou ještě zařazení k některé straně) + nezávislí lidé v komisích za Piráty * zkušenosti z komunálu, zpětná vazba pro kraje (i pro sněmovnu) neoslovili jsme je (systematicky) * předpokládám, že by ocenili nějakou formu spolupráce, podpory * ?? (kapacita) * názorově spřátelené politické strany * politické strany a jejich marketingové oddělení, kteří nás chtějí oslabit/zničit * lidé, kteří doufájí, že by se přes nás mohli dostat ke korýtkůmov * ženy sdružené kolem iniciativy Memorandum o spolupráci političek - jo :-) * k pozornosti Fórum 50% - lobbing pro lepší angažovanost žen v politice * poradci a konzultanti * Voliči/ky * nabídnout jim zapojení se (konkrétně) Proč jsou "zdarma" pracující experti a dobrovolníci vedeni jako vnitřni stakeholdeři? Toto je malá odbočka, jakýsi background: Asi tak před rokem jsem si pro sebe vytvořila strategii interní komunikace a v ní typologii členů Pirátů + dobrovolníci. Nabídla jsem ji, ale asi na to tehdy ještě nebyl ten správný čas: Můžu ten dokument aktualizovat, jestli o to bude zájem. Interku umím na expertní úrovni imho. co to má být za newspeakovou škatulkařinu - "zájemníci"? manažerským básníkům už zase nestačí čeština, jo? :DD ~torrespondent Prosim o doplneni typologie typologeru, nebot toto je jen jedna z mnoha moznych systematizaci. ------ PROFILY ----- PŘÍKLAD STRUKTURY PROFILU: stakeholdeři experti - dobrovolníci * čím mohou být užiteční * co jim brání v zapojení, popř. v tom, aby dělali víc * co je pro ně odměnou * kolik kapacit mají a jakých