ANO, NE nebo se rozepsat 1. UDĚLALA VLÁDA SPRÁVNÉ ROZHODNUTÍ, KDYŽ ZRUŠILA DRUHÝ PILÍŘ PENZIJNÍHO SPOŘENÍ? Ano. Tzv. druhý pilíř (vyvádění financí z veřejného systému sociálního pojištění do rukou soukromých finančních institucí) byl nesystémovým opatřením jdoucím na ruku finančnímu sektoru. Pakliže někdo považuje zajištění ve veřejném důchodovém systému za nedostatečné, nikdo mu nebrání investovat prostředky v tzv. třetím pilíři či jinak. souhlas 2. OSVĚDČILO SE PODLE VÁS SPOLEČNÉ VZDĚLÁNÍ DĚTÍ ZDRAVÝCH A HANDICAPOVANÝCH? Ne. Plošně zavádět společné vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí v době, kdy nemáme dostatek učitelů a hlavně dostatek dobrých učitelů, je chyba. Vlivem inkluze byly navýšeny požadavky na pedagogy, kteří se tak musí více soustředit na pomoc handicapovaným dětem, přičemž nemají dostatek času na vzdělávání zdravých dětí, u kterých může dojít k demotivaci způsobené nedostatečným rozvojem. Inkluzi obecně považujeme za žádoucí, ale k jejímu efektivnímu provádění musí být vytvořeny adekvátní podmínky, učitelé na ni musí být dostatečně připraveni, v tomto směru vzděláváni a rovněž patřičně ohodnoceni. Dalším problémem je nedostatek asistentů ve školách. S ohledem na krátkou dobu, po kterou aktuální systém běží (půl roku), lze jen stěží posoudit, zda se inkluze v českém podání osvědčuje. Objektivně ji bude možno posuzovat až po několika letech. 3. POMOHLO MLADÝM RODINÁM ZVÝŠENÍ PŘÍDAVKŮ NA DĚTI? Ano. Možná zčásti (vzhledem k inflaci bylo načase), ale mnohem více by pomohla kvalitní a dostupná síť mateřských školek a jeslí pro ty, kteří ji potřebují. Na mnoha místech je kapacita veřejných školek stále nedostatečná a soukromé školky čí dětské skupiny si mnoho mladých rodin nemůže z finančního hlediska dovolit. 4. POMOHLY KOTLÍKOVÉ DOTACE A KONTROLY SPALENIŠŤ KE ZLEPŠENÍ OVZDUŠÍ? Ano. Ve velmi omezené míře pomohly k lepšímu ovzduší, ale je to kapka v moři oproti znečištění průmyslem a hlavně dopravou, což je zejména v některých průmyslových městech mnohem větším problémem. 5. ZARUČUJÍ VLÁDNÍ OPATŘENÍ DOSTATEČNOU OBRANYSCHOPNOST? Ne. Svěření kontroly nad veškerými informačními sítěmi vojenské rozvědce má přínos k obranyschopnosti pramalý, a naopak s sebou nese velké riziko zneužívání státní moci vůči vlastním občanům. Snahy o zvyšování atraktivity aktivních záloh jsou sice chvályhodné, ale jejich význam není velký. Vládní opatření působí jako chaotický shluk nápadů, z nichž některé mohou být mediálně vděčným tématem, ale přitom chybí koncepční vedení resortu obrany, které by řešilo obranyschopnost státu komplexně, od základů. Je nutná civilní kontorla armády a ozbrojených složek, aby lidé věděli, kdo zajišťuje jejich bezpečnost. 6. VZPOMNĚLI BYSTE SI ALESPOŇ NA JEDNU TOVÁRNU ČI PODNIK VE VAŠEM OKOLÍ, O KTERÉM VÍTE, ŽE V POSLEDNÍCH PĚTI LETECH VZNIKL ZA FINANČNÍ PODPORY STÁTU (stát na něj poskytl tzv. investiční pobídku)? Ano. Například u Pelhřimova se rozšiřuje Agrostroj (výrobce zemědělské techniky), v Třebíči výrobna obalů. 7. UDĚLALA VLÁDA DOST PRO PODPORU VÝROBY A PRODEJE DOMÁCÍCH POTRAVIN? Ne. Kampaň reklamou v médiích, soutěží a sms marketingem je drahá a neúčinná. Vláda navíc nepodporuje malé výrobce potravin, některé hygienciké požadavky jsou zbytečně přísné, někdy až nesmyslné.Výrobní cena u některých artiklů se nemůže rovnat s potravinami z dovozu, je tedy otázkou, jak jsou na trhu konkurenceschopné. 8. STAČÍ DOSAVADNÍ ZVÝŠENÍ UČITELSKÝCH PLATÚ A NAVRŽENÝ KARIÉRNÍ ŘÁD KE ZVÝŠENÍ PRESTIŽE UČITELSKÉ PROFESE? Ne. Zvýšení je rozhodně nedostatečné. Je nutné dostat financování vzdělávání alespoň na průměr zemí EU. Navíc je potřeba řada dalších kroků, mj. zvýšení úrovně pedagogických fakult či zrychlení reakce na aktuální potřeby v oblasti vzdělávání. 9. BRÁNILA RYCHLEJŠÍ VÝSTAVBĚ DÁLNIC HLAVNĚ PROJEKTOVÁ NEPŘIPRAVENOST? Ano. ŘSD musí být schopné postupovat transparentně (možná kontrola veřejnosti) a podle předem stanovených pravidel 10. POMOHLO ZAVEDENÍ EET A KONTROLNÍHO HLÁŠENÍ DPH OMEZIT DAŇOVÉ ÚNIKY? Ne. To se ukáže až časem. Výraznou změnu ale nelze očekávat, pokud kontroly nedopadnou i na velké firmy. Pro malé firmy a živnostníky je pak zavedení EET často likvidační z důvodu pořizovacích nákladů za zařízení či poradenství v této oblasti, což se může projevit i narůstající nezaměstnaností. Navíc živnostníci, kteří daňovou povinnost doposud obcházeli prostým nevystavováním účtenek, ji mohou naprosto stejným způsobem obcházet i nadále. Tomuto jednání mohou zamezit pouze uvědomělí nakupující, nikoli sebesofistikovanější technické vybavení. V kombinaci s přijatým protikuřáckým zákonem je pak pod výrazným a nežádoucím tlakem zákony obcházet především podnikání v pohostinství, které má momentálně dvojí motivaci přecházet od restauračních zařízení k formátu soukromých klubů. Jako strana, jejímž ústředním tématem je ochrana soukromí občanů, se nemůžeme smířit s tím, že stát (jmenovitě Ministerstvo financí) má v každém okamžiku absolutní přehled o všem, co ten který podnikatel dělá. Rovněž nemáme důvěru v to, že se dostaví ministrem financí slibované výnosy pro státní rozpočet, dokud se nebude ochoten zaměřit i na největší tuzemské podniky, které efektivní kontrole prozatím unikají. 11. MĚL BY BYT STAVEBNÍ ZÁKON CO NEJJEDNODUŠŠÍ, ABY STAVBÁM NEBRÁNILY NAPŘIKLAD STÍŽNOSTI OBČANSKÝCH AKTIVISTÚ? Ano. Zjednodušení stavebního zákona vítáme, ale rozhodně ne proto, aby byli umlčeni aktivisté. Je třeba, aby veřejnost od počátku měla možnost kontroly. 12. ULEVILO SE PACIENTÚM PO ZRUŠENÍ ZDRAVOTNICKÝCH POPLATKÚ? Ano i ne. V průměru se pacientům ulevilo o 12,5% (na poplatcích se v roce 2013 vybralo 5 miliard při celkové spoluúčasti 40 miliard), ale absolutní výše poplatků dopadala na různé lidi různě, přestože osob v hmotné nouzi se netýkaly. Regulační poplatky v lékárně a u lékaře byly hlavně nesrozumitelné, protože lidé nechápali za co a kdy vlastně mají platit. Z hlediska spoluúčasti je zásadním problémem zdravotního pojištění v ČR to, že lidé nemají možnost si svobodně vybrat, zdali chtějí upřednostnit například vysokou spoluúčast nebo preferují nízkou spoluúčast třeba i za cenu nějakých omezení. Obecně by se povinné poplatky tohoto typu neměly nikdy týkat dětí, protože ty nemají vlastní příjem a o čerpání péče za ně obvykle rozhoduje někdo jiný. 13. POMOHLA POLICEJNÍ REFORMA K EFEKTIVNĚJŠÍMU STÍHÁNÍ ZLOČINCÚ? Ne. Hlavním přínosem reformy má být lepší koordinace a sdílení informací, jestli se tak ale skutečně stane, to ukáže čas. 14. MĚLY BY BÝT PAMÁTKU V ČR PŘISNĚJI CHRÁNĚNY? Ano. U kulturních památek je důležité posuzovat situaci individuálně. Každopádně by se ochrana kulturního dědictví neměla zaměřovat výhradně na stavby, jež jsou za kulturní památky vyhlášeny. Velmi často v poslední době vídáme extrémně necitlivé rekonstrukce památkově nechráněných budov, které jakoukoli jejich historickou hodnotu nenávratně zničí. Úprava stavebního zákona by v tomto ohledu byla silně žádoucí. 15. ZLEPŠILA SE KVALITA ŽELEZNIČNÍ OSOBNÍ PŘEPRAVY? Ne. S příchodem soukromých dopravců částečně ano, alespoň na některých tratích. Zásadnímu zvýšení kvality ale brání dlouhodobá neschopnost ČR připravit projekt výstavby vysokorychlostních tratí, který je stěžejní pro napojení na evropské sítě. V dnešní době už se tento projekt připravuje tak dlouho, že se mnohem reálněji jeví projekt Hyperloop, o kterém začíná jednat třeba Brno. Možná by stálo za úvahu, zda tuto naši dlouhodobou nevýhodu nevyužít a neobrátit ji ve výhodu třeba právě tím, že se v této oblasti otevřeme novým technologiím. 16. POMOHL ZÁKON O LOTERIJNÍCH HRÁCH A HAZARDU OMEZIT VÝHERNÍ AUTOMATY? Ne. Rozhodně nepomohl, herny jsou provozovány dále, avšak za zavřenými dveřmi. Tím města přicházejí o značný zisk, který by mohly použít například na rozvoj kultury či sportu. 17. JAKOU ZNÁMKOU - JAKO VE ŠKOLE - HODNOTÍTE CELKOVĚ PŮSOBENÍ TÉTO VLÁDY? 4 - Tato vláda chrlí zákony omezující naše svobody, vymýšlí další překážky pro soukromé podnikatele, namísto aby jim jejich práci administrativně ulehčovali. Dodnes nevyřešili jak smysluplně vyčerpat alokaci evropských dotací, takže nedočerpání z tohoto programového období bude rekordní. Poslední rok zneužívají k populistické předvolební kampani a nemůžu opomenout personální fluktuaci, která v některých resortech prostě znemožnila efektivní řízení.